Profil korisnika

Lažni autodijelovi stižu iz BiH i Srbije

Vjesnik - 8.11.2006.

Od lažnih torbica, sunčanih naočala i računalnih programa ne prijeti opasnost za život i zdravlje, no isto se ne može reći za lažne autodijelove koji su sve veća opasnost ne samo za vozače, već za sve sudionike u prometu. Krivotvori se sve što je potrebno za automobil - od kočionih diskova, filtra za ulje i gorivo, pa do grijača i farova, a procjenjuje se da autoindustrija godišnje zbog toga gubi devet milijardi eura. Zabrinjava i procjena da je svaki deseti naknadno ugrađeni dio u Njemačkoj lažan! Jedan od distribucijskih središta lažnih dijelova u ovom dijelu Europe su - BiH i Srbija, gdje velik broj hrvatskih vozača, ponukani nižim cijenama, servisira automobile ili kupuju dijelove kod neovlaštenih servisera.

To potvrđuje i Dijana Vetturelli, voditeljica prodaje autodijelova renomirane njemačke tvrtke Bosch u Zagrebu, gdje je i podružnica tvrtke za Hrvatsku i BiH. »Najveći problem s lažnim dijelovima, vezano uz susjedne zemlje, imali smo u BiH gdje su se prije godinu dana pojavili lažni grijači za dizelske motore koji su se prodavali po dva puta nižoj cijeni od tržišne«, tvrdi Vetturelli, ističući da su lažne grijače našli i kod trgovaca u Bjelovaru i Splitu. Vezano uz BiH, Vetturelli ističe da se nisu samo prodavali lažni grijači, nego je tamo bio dio kriminalnog lanca koji je tiskao lažnu ambalažu za sporne lažne dijelove. Dodaje da je centrala tvrtke Bosch u Njemačkoj angažirala i privatne istražitelje kako bi stala na kraj kriminalnim djelatnostima, te otkrila porijeklo lažnih dijelova. No, kako ističe, osobama koje se bave proizvodnjom i distribucijom teško se staje na kraj, a kako bi povećali sigurnost svojih proizvoda, među ostalim, mijenjana su i originalna pakovanja koja trenutačno sadrže razne sigurnosne elemente vezane uz samo pakiranje. Kako javljaju iz njemačke centrale, kvalitetniji tisak i natpis »Bosch«, koji se može vidjeti samo uz pomoć takozvanog decodera, odnosno čitača, samo je jedan od nekoliko optičkih elemenata po kojima se prepoznaje originalni proizvod.

»Zbog zaštite proizvoda ne smijemo otkriti sve elemente po kojima se prepoznaju originalni proizvodi jer se kriminalci brzo prilagođavaju, a objava bi im samo olakšala posao«, tvrdi Brice Lapeyre iz njemačke centrale Boscha. Osim lociranja krivotvoritelja, proizvođači originala imaju velik problem u zakonskom procesuiranju krivotvoritelja. »Lanac koji se bavi tim poslom dobro je organiziran. Naime, dio lanca proizvodi dijelove, drugi tiska , odnosno krivotvori pakiranje, a treći brandira krajnji proizvod«, objašnjava Dijana Vetturelli i dodaje da je teško dokazati kršenje zakona.

Prema podacima njemačkih istražitelja, većina lažnih dijelova dolazi iz Kine ili Turske. Naime, u Istambulu postoje četvrti i skladišta u kojima se prodaju i dalje distribuiraju lažni dijelovi diljem Europe! Cijene »lažnjaka« vrlo su primamljive te su nerijetko i više od 40 posto niže od onih u ovlaštenoj prodaji, ovisno o naručenoj količini.

Oprez s »dobrom« robom
Kao i kod drugih oblika kriminala, i u ovom se slučaju zlorabi Internet, pa tako glavni prodajni put lažnih dijelova vodi preko njega. Procjenjuje se da više od milijun njemačkih vozača, većinom vlasnika vozila starih od pet do deset godina tako naručuje dijelove. Vozačima se preporučuje da ako naiđu na »dobru« ponudu, budu oprezni, čak i ako nije riječ o dijelu koji je presudan za sigurnost vožnje, jer je vjerojatnost da je lažan vrlo velika.


NatragTisakDiskutirajte o temi na forumu

Komentari

Članak nema komentara.

Profil korisnika
Komentari
Najčitanije
Anketa

Kako ocjenjujete razinu digitalizacije u svom radnom okruženju?

Osiguranje Forum

Posjeti forum

tlopar | 15.4.2024. 13:35:51
Izvid štete u slučaju kad okrivljenik prometne nesreće pobjegne
tkrajnov | 20.12.2023. 18:00:32
članak 43 ili 57. zakona o sigurnosti prometa na cestama
mkostincer | 13.10.2023. 22:43:45
Osiguranje od potresa
Dakio | 28.10.2022. 11:36:58
Koliko košta premija UNIQA dopunskog osiguranja?