Profil korisnika

Direktiva o uspostavi okvira za oporavak i sanaciju društava za osiguranje i reosiguranje (IRRD)

Osiguranje.hr - 4.2.2025.

Europski parlament i Vijeće EU-a objavili su 8. siječnja 2025. u Službenom listu Europske unije Direktivu (EU) 2025/1 o uspostavi okvira za oporavak i sanaciju društava za osiguranje i društava za reosiguranje i o izmjeni direktiva 2002/47/EZ, 2004/25/EZ, 2007/36/EZ, 2014/59/EU i (EU) 2017/1132 te uredaba (EU) br. 1094/2010, (EU) br. 648/2012, (EU) br. 806/2014 i (EU) 2017/1129 (dalje u tekstu: IRRD).

Svrha je IRRD-a uskladiti pravila i procedure za sanaciju društava za osiguranje i društava za reosiguranje.

Cilj je IRRD-a osigurati da društva za osiguranje i nadležna tijela u EU-u budu bolje pripremljena za suočavanje sa situacijama ozbiljnih financijskih poteškoća, tako da javna tijela mogu intervenirati rano i brzo, uključujući i na prekograničnoj razini. Novim će se pravilima zaštititi osiguranici, dok će se minimalizirati utjecaj na gospodarstvo i financijski sustav te izbjeći potreba za korištenjem novca poreznih obveznika.

Glavne točke IRRD-a opisane su u nastavku.

Imenovanje sanacijskih tijela i nadležnih ministarstava

Za uredan postupak sanacije i izbjegavanje sukoba interesa, države članice imenovat će javna upravna tijela ili tijela kojima su povjerene ovlasti javne uprave za obavljanje funkcija i zadataka u vezi s okvirom za oporavak i sanaciju. One će osigurati da se tim sanacijskim tijelima dodijele odgovarajući resursi. Ako država članica imenuje sanacijsko tijelo koje ima druge funkcije, uspostavit će se odgovarajuća strukturna rješenja za odvajanje tih funkcija od funkcija povezanih sa sanacijom i osiguravanje operativne neovisnosti.

Preventivni planovi oporavka

Društva za osiguranje i društva za reosiguranje koja nisu dio grupe, a koja podliježu preventivnom planiranju oporavka, a ispunjavaju određene kriterije, izradit će i ažurirati preventivni plan oporavka.

Ovlasti nadzornih tijela su sljedeće:

  • podvrgavati društva za osiguranje i društva za reosiguranje zahtjevima za preventivno planiranje oporavka na temelju njihove veličine, poslovnog modela, profila rizika, međusobne povezanosti, zamjenjivosti, važnosti za gospodarstvo država članica u kojima posluju i njihovih prekograničnih aktivnosti, posebno značajnih prekograničnih aktivnosti
  • osigurati da najmanje 60 % tržišta životnog osiguranja i reosiguranja države članice i najmanje 60 % tržišta neživotnog osiguranja i reosiguranja podliježe zahtjevima preventivnog planiranja oporavka. Mala i nesložena društva ne trebaju podlijegati zahtjevima preventivnog planiranja oporavka, osim ako nadzorno tijelo smatra da takvo društvo predstavlja poseban rizik na nacionalnoj ili regionalnoj razini.
Društva za osiguranje i društva za reosiguranje morat će ažurirati svoje preventivne planove oporavka najmanje svake dvije godine. Tim planovima ne pretpostavlja se pristup izvanrednoj javnoj financijskoj potpori ni primitak takve potpore.

Krajnja matična društva ili pojedinačna društva za osiguranje ili društva za reosiguranje morat će stoga dostaviti svoje preventivne planove oporavka nadzornim tijelima na temeljitu procjenu, uključujući procjenu jesu li ti planovi sveobuhvatni i može li se njihovom provedbom na vrijeme obnoviti održivost društva ili grupe, čak i u razdobljima ozbiljnog financijskog stresa. Ako društvo za osiguranje predstavi preventivni plan oporavka koji nije primjeren, nadzorna tijela bit će ovlaštena zahtijevati od tog društva da poduzme mjere potrebne za ispravljanje bitnih nedostataka plana.

Mala i nesložena društva neće biti obvezna izraditi zasebne preventivne planove oporavka, niti bi trebala podlijegati planiranju sanacije, osim ako takvo društvo predstavlja poseban rizik na nacionalnoj ili regionalnoj razini.

Planovi sanacije

Sanacijska tijela izradit će planove sanacije za društva za osiguranje i društva za reosiguranje za koja procijene da je vjerojatnije, u usporedbi s drugim društvima u njihovoj nadležnosti, da bi mjera sanacije bila u javnom interesu u slučaju propasti društva, ili za koja procijene da obavljaju ključnu funkciju. Ta će procjena uzeti u obzir, kao minimum, nužnost postizanja ciljeva sanacije i veličinu društva, poslovni model, profil rizika, međupovezanost, zamjenjivost i posebno prekograničnu aktivnost.

Sanacijska tijela osigurat će da najmanje 40 % tržišta životnog osiguranja i reosiguranja države članice i 40 % njezina tržišta neživotnog osiguranja i reosiguranja podliježe planiranju sanacije.

Mogućnost sanacije

Sanacijska tijela procijenit će u kojoj je mjeri moguće društva za osiguranje ili društva za reosiguranje koja nisu dio grupe sanirati ??bez pretpostavke bilo kakve izvanredne javne financijske potpore osim korištenja sustava jamstva u osiguranju, ako je dostupan i primjenjiv, ili drugih načina financiranja. Smatrat će se da je društvo za osiguranje ili društvo za reosiguranje moguće sanirati ako je izvedivo i vjerodostojno da se to društvo likvidira u okviru redovnog postupka u slučaju nesolventnosti.

Sanacija

Ciljevi sanacije su sljedeći: (a) zaštita zajedničkih interesa ugovaratelja osiguranja, korisnika osiguranja i podnositelja odštetnih zahtjeva; (b) održavanje financijske stabilnosti, posebno sprječavanjem učinka zaraze i održavanjem tržišne discipline; (c) osiguravanje kontinuiteta ključnih funkcija; (d) zaštita javnih sredstava tako da se oslanjanje na izvanrednu javnu financijsku potporu svede na najmanju moguću mjeru.

Države članice osigurat će da sanacijska tijela pri primjeni instrumenata sanacije i izvršavanju sanacijskih ovlasti poduzmu sve odgovarajuće mjere kako bi osigurala da se mjere sanacije poduzimaju u skladu sa sljedećim načelima: (a) dioničari društva u sanaciji snose prve gubitke; (b) vjerovnici društva u sanaciji snose gubitke nakon dioničara; (c) upravno, upravljačko ili nadzorno tijelo i više rukovodstvo društva u sanaciji se zamjenjuje, osim ako se zadržavanje, u cijelosti ili djelomično, tog tijela ili višeg rukovodstva smatra potrebnim; (d) fizičke i pravne osobe odgovorne su prema građanskom ili kaznenom pravu za svoju odgovornost za propast društva u sanaciji.

Sanacijski kolegiji

Sanacijska tijela za grupu osnovat će sanacijske kolegije. Ako društvo za osiguranje ili društvo za reosiguranje iz treće zemlje ili matično društvo iz treće zemlje ima društvo kćer u Uniji s poslovnim nastanom u dvije ili više država članica, sanacijska tijela država članica u kojima ta društva kćeri u Uniji imaju poslovni nastan ili u kojima to društvo iz treće zemlje ima podružnice u Uniji mogu osnovati europski sanacijski kolegij.

IRRD je stupio na snagu 28. siječnja 2025., a mora se implementirati u nacionalno zakonodavstvo najkasnije do 29.1.2027.

NatragTisakDiskutirajte o temi na forumu

Komentari

Članak nema komentara.

Profil korisnika
Komentari
Najčitanije
Anketa

Kako ocjenjujete razinu digitalizacije u svom radnom okruženju?





Osiguranje Forum

Posjeti forum

tlopar | 15.4.2024. 13:35:51
Izvid štete u slučaju kad okrivljenik prometne nesreće pobjegne
tkrajnov | 20.12.2023. 18:00:32
članak 43 ili 57. zakona o sigurnosti prometa na cestama
mkostincer | 13.10.2023. 22:43:45
Osiguranje od potresa
Dakio | 28.10.2022. 11:36:58
Koliko košta premija UNIQA dopunskog osiguranja?