Profil korisnika

'Osiguravatelji trebaju sjesti za stol s ministrom financija'

Lider - 6.11.2012.

Na Danima hrvatskog osiguranja u Rovinju dosta je pažnje poklonjeno i prijedlogu Zakona o obveznim osiguranjima u prometu.

Pomoćnik direktora Direkcije za upravljanje osigurateljnim poslovnim procesima Marijan Ćurković naglasio je kako je Zakon o obveznim odnosima (ZOO) stupio na snagu 1. siječnja 2006. godine te je istim donesen novi sustav odgovornosti za štetu i novi sustav naknade neimovinske štete. Pod štetom se prema Zakonu podrazumijeva umanjenje nečije imovine, sprečavanje njezina povećanja te povreda prava osobnosti. Problem je, smatra Ćurković, činjenica da sudovi ni nakon četiri godine važenja novog ZOO nisu mijenjali svoju praksu naknade neimovinske štete već su nastavili raditi prema ZOO iz 1978. godine što je okarakterizirano neujednačenošću medicinskih vještačkih nalaza i mišljenja te same sudske prakse.

Prije tri godine zaključeno je da postoji potreba za donošenjem jedinstvenih medicinskih tablica za ocjenu posljedica ozljeda te potreba za donošenjem novih sudskih kriterija. Upravo su medicinske tablice potpuno na liniji novog ZOO. One mogu biti donesene suglasnošću struke i prema njima bi se trebala određivati novčana naknada. Činjenica je, tvrdi Ćurković, da su te tablice odnosno, određivanje pravične odštete, u nadležnosti sudova. Osiguratelji sami daju vlastite tablice i vlastite kriterije po kojima će određivati iznose pravične novčane naknade neimovinske štete ali ne spominje se, što Ćurković smatra važnim, da bi to trebalo uvesti kao dio novog zakona.

Konačni prijedlog Zakona o obveznim osiguranjima poznat je tek od listopada ove godine kada je održana i izvanredna sjednica Ureda za osiguranje na kojoj je jednoglasno prihvaćen zaključak po kojemu je prijedlog Zakona o obveznim osiguranjima u prometu izrađen u Ministarstvu financija, u ovom trenutku neprihvatljiv. Grupe Agram i HOK su reagirale kako ne podržavaju zaključak UO-a i HUO-a. Također Ćurković je naveo kako razlozi donošenja novog Zakona po hitnom postupku, poput usklađenja s EU direktivom, sukladnosti modernim europskim zakonima te unaprjeđenja postojećeg sustava naknade štete – ne stoje. Činjenica je da planom usklađivanja zakonodavstva RH s pravnom stečevinom EU za 2012. uopće nije predviđena izmjena i dopuna, a pogotovo ne donošenje novoga ZOOP. Kao jedinu zemlju koja je uspjela donijeti novi zakon Ćurković je spomenuo Španjolsku koja je tek nakon tri godine dobrovoljnog provođenja donijela zakon po kojemu o odštetama određuju zakonom donesene tablice i bodovi, tzv. baremizacija odšteta.

- Teško je i gotovo nemoguće biti objektivan u procjeni oštećenja. Tko može objektivno procijeniti koliko vrijedi prst na mojoj ruci - rekao je Ćurković dodavši da osiguravatelji trebaju sjesti za stol s ministrom financija te konkretno dogovoriti kako dalje postupati no kako to treba biti kvalitetno odrađeno i bez žurbe. O stavovima Hrvatskog ureda za osiguranje prema nacrtu novog Zakona o obveznim osiguranjima u prometu govorio je član uprave Allianza Slaven Dobrić. Odmah na početku naglasio je kako se predlaže da Ured za osiguranje, u formi u kakvoj jest, prestane postojati nakon 20 godina postojanja. Samu pravnu osobnost Ureda čini činjenica da je isti osnovan na temelju Ugovora o osnivanju 1992., a osnovan je kao pravna osoba te je konačno danas upisan u registar suda kao druga osoba za koje je upis propisan zakonom. Ipak iz njegove zakonske definicije razvidno je da je riječ o udruženju društava za osiguranje jer je Zakon o udrugama donesen 1997.

Zaključno HUO je udruga osiguratelja koje međusobne odnose može jedino uređivati međusobnim sporazumom osnivača a ne zakonom jer za to, smatra Dobrić, nema ni potrebe niti mogućnosti. U objašnjenju Ministarstva financija stoji kako će Hrvatski ured za osiguranje promijeniti naziv u Hrvatski ured zelene karte te će predstavljati strukovno udruženje te okupljati društva za osiguranje koja su u Hrvatskoj ovlaštena obavljati djelatnost osiguranja od automobilske odgovornosti. Za društva za osiguranje koja u RH obavljaju djelatnost osiguranja od automobilske odgovornosti članstvo u Hrvatskom uredu zelene karte je obvezno te o članstvu odlučuje Upravni odbor Hrvatskog ureda zelene karte. Riječ je, kaže Dobrić, o svojevrsnom duopolu osiguranja jer 'tu će o članstvu odlučivati Euroherc i Croatia osiguranje, a Dobrić smatram kako to nije dobro niti za klijente, a niti za tržište. Dobrić je dodao kako bi osobno volio da taj zakonski prijedlog ne prođe.

Iskustva iz regije prenio je predsjednik uprave Generali zavarovalnice iz Slovenije Gregor Pilgram. Što se tiče slovenskog tržišta izjavio je kako udio šteta na tržištu osiguranja od automobilske odgovornosti pada, što zbog rigoroznijih kazni što zbog utjecaja krize na činjenicu da ljudi sve manje voze. Prosječne premije osiguranja od automobilske odgovornosti u Sloveniji su, nakon rasta 2005. u razdoblju od 2009. do 2010. strmoglavo pale. Razlog tomu, Pilgram vidi i u činjenici da je 2009. Triglav osiguranje odgovorio s promjenom odnosno znatnim sniženjem tarifa što je i sam marketing tog sektora učinilo mnogo agresivnijim. Dodao je i kako je evidentna promjena na tržištu ulaskom nekih novih igrača, a kao primjer naveo je Ergo osiguranje sa drugačijim tarifama (primjerice među kriterijima diferencijacije tarifa obveznih osiguranja od automobilske odgovornosti Ergo je uključio i tip motora - benzin ili dizel). Što se tiče same liberalizacije tržišta obveznih osiguranja u prometu rekao je kako stvari ne idu tako brzo kako se očekivalo.


NatragTisakDiskutirajte o temi na forumu

Komentari

Članak nema komentara.

Profil korisnika
Komentari
Najčitanije
Anketa

Kako ocjenjujete razinu digitalizacije u svom radnom okruženju?

Osiguranje Forum

Posjeti forum

tlopar | 15.4.2024. 13:35:51
Izvid štete u slučaju kad okrivljenik prometne nesreće pobjegne
tkrajnov | 20.12.2023. 18:00:32
članak 43 ili 57. zakona o sigurnosti prometa na cestama
mkostincer | 13.10.2023. 22:43:45
Osiguranje od potresa
Dakio | 28.10.2022. 11:36:58
Koliko košta premija UNIQA dopunskog osiguranja?