Rezervni dijelovi za automobile poput prednjih svjetala, odbojnika i vjetrobranskih stakala ponovno su poskupjeli. To pokazuje procjena trenutnih cijena rezervnih dijelova od strane GDV-a. "Između kolovoza 2024. i kolovoza 2025. cijene su u prosjeku porasle za nešto manje od šest posto, a za pojedinačne dijelove kao što su ulazna vrata i nape za čak oko osam posto", kaže Jörg Asmussen, generalni direktor GDV-a.
Rezervni dijelovi dvostruko skuplji nego prije deset godina
Taj razvoj potvrđuje dugogodišnji trend. Od 2015. cijene rezervnih dijelova povećane su za više od 80 %. Za usporedbu, potrošačke cijene porasle su otprilike 30 % u istom razdoblju.
Npr. poklopci prtljažnika i bočne strane sada su približno dvostruko skuplji nego deset godina ranije.
Monopol proizvođača za vidljive dijelove vozila
Jedan od ključnih razloga za rast cijena je tzv. „designschutz” (zaštita dizajna). Ona štiti ne samo sam izgled vozila nego i vidljive dijelove poput vrata, blatobrana, retrovizora i dr. To proizvođačima daje monopolnu poziciju - kupci i servisi često nemaju izbora nego kupiti originalne dijelove.
Iako je u planu reforma zakona koji se tiče zaštite dizajna, postojeća prava ostaju na snazi do 2045.
Veći troškovi popravaka opterećuju osiguravatelje
Za osiguravatelje to znači značajan pritisak. Troškovi popravaka automobila s nesreća rastu. Prosječna šteta u autoosiguranju po vozilu iznosila je oko 4.250 EUR prošle godine - što je sedam posto više nego prethodne godine. Osim skupljih dijelova, povećavaju se i satnice rada servisima, što dodatno pojačava troškovni pritisak.
Posljedice: prilagodbe i budući izazovi
Ovi stalni porasti troškova imaju značajan utjecaj na financijsko poslovanje osiguravatelja. U protekle dvije godine sektor je zabilježio tehničke gubitke u iznosu od gotovo 5 milijardi eura.
Mnogi osiguravatelji već su prilagodili premije kako bi ublažili pritisak. Za 2025. GDV očekuje povratak sektora autoosiguranja u razdoblje tehničke dobiti, no uz nastavak snačnog pritiska na cijene.
O istraživanju
Analizu cijena provode inženjeri i statističari GDV-a koristeći bazu podataka Audatex za troškove šteta. U istraživanje je uključeno 38 modela vozila raznih proizvođača i ukupno 20 rezervnih dijelova.