„Nedavno ste na Portalu pisali o moralnoj dilemi zastupnika osiguranja da li da osigura kuću od požara koji je već bio u tijeku. Netko ga je nazvao neznalicom i bezveznjakom, čudeći se tko mu je dao licencu. E pa da zastupnik ima ponekad dosta tešku zadaću i da je u moralnoj dilemi govori i moj primjer: moj prijatelj je kupio novi automobil i došao je k meni želeći ga kasko osigurati, jer je bio uvjeren da ću mu dati najbolji savjet i najbolju kombinaciju za osiguranje. U čemu je dakle bio moj problem? Znao sam da je taj moj prijatelj imao priličan broj prometnih nezgoda, vjerojatno zbog slabog vida, jer su sve nezgode nastale njegovim naletom na zaustavljena vozila. Nekim čudom nije bio na nikakvoj crnoj listi osiguratelja, valjda zato što je vozio tuđa vozila, najčešće članova obitelji, jer svoga nije imao. Po uputama koje imamo od našeg nalogodavca, trebao sam odbiti kasko osiguranje, odnosno primijeniti najveću moguću premiju. Naravno da to nisam učinio i sklopio sam mu vrlo povoljno kasko osiguranje. Da li sam ja morao koristiti svoja privatna saznanja o tom osiguraniku u službene svrhe ili ne? Zastupnik je, zna se, produžena ruka osiguratelja i sve što učini zastupnik, smatra se – tako su nas učili na temeljenom seminaru – da je učinio sam osiguratelj. Ako sam ja znao za te činjenice smatra se da je znao i moj osiguratelj koga zastupam. Ako se sutra moj prijatelj ponovno razbije i osiguratelj nekako sazna za njegove prijašnje nezgode, o kojima ga nije izvijestio, hoće li osiguratelj moći tražiti poništenje ugovora zbog toga što osiguranik nije prijavio okolnosti značajne za ocjenu rizika i određivanje visine premije. Ovo pitam zbog toga što se u Zakonu o obveznim odnosima kaže da se osiguratelj ne može pozvati na ništavost ugovora, ako su mu te okolnosti kod sklapanja ugovora bile poznate. A meni su itekako bile poznate....“I.T.
Pitanje je doista intrigantno i zadire u odnos „zastupnik-osiguratelj“. Osnovno pravilo u pravnom prometu jeste načelo poštenja i savjesnosti, pa se i od profesionalaca, kao što je zastupnik osiguranja, očekuje da svoj posao obavlja pošteno i savjesno, a da prema svom poslodavcu bude lojalan. Sve su to opće poznata načela, no kad ih treba primijeniti u konkretnom slučaju – nastaju dileme. Možda je zgodna prigoda da ne iznosimo svoje mišljenje, već da dilemu i pitanje g. I.T. ponudimo na rješavanje našim čitateljima, da vidimo što oni o tome misle. Nakon toga možemo na Forumu razviti diskusiju i izvući zaključke.